Przewoźnicy liczą na to, że postępowanie przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości pozwoli na odzyskanie części opłat za przejazd po polskich drogach ciężarówkami z naciskiem osi napędowej 11,5 t.
20 czerwca 2018 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości zajął się po raz pierwszy skargą Komisji Europejskiej z 10.03.2017 r. przeciwko Polsce, dotyczącą nakładania na niektóre pojazdy obowiązku posiadania zezwoleń i ponoszenia opłat za przejazd. Wynika to głównie z nieprzystosowania polskich dróg do unijnych przepisów, którymi ustanowiono maksymalne wymiary i obciążenia dla pojazdów, w tym 11,5 t nacisku dla osi napędowej. Jednak tylko na 54 proc. dróg krajowych takie pojazdy mogą się poruszać bez przeszkód, na pozostałej części muszą wnosić dodatkowe opłaty za możliwość przejazdu.
Komisja Europejska uznała, że nakładając na przedsiębiorstwa transportowe wymóg posiadania specjalnych zezwoleń na korzystanie z niektórych dróg publicznych, Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 3 i 7 dyrektywy Rady 96/53 z dnia 25 lipca 1996 r., ustanawiającej dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym.
Czytaj więcej: Kary za 11,5 t być może do odzyskania
GITD informuje, że pojawiły się w obiegu fałszywe świadectwa kwalifikacji zawodowej kierowców.
Nieprawidłowości dotyczą wystawienia dokumentu przez istniejący ośrodek szkolenia, ale nie będący faktycznym wystawcą dokumentu, bądź wiążą się z wydaniem dokumentu przez nieistniejący podmiot. Znaki charakterystyczne, które mogą wskazywać, że dokument nie jest oryginalny to m.in.: - data wystawienia dokumentu; - oznaczenie kraju wydania paszportu w zapisie np. UKRAINE, a nie UKRAINA; - w przypadku kwalifikacji wstępnej przyspieszonej na dokumencie znajduje się pieczęć ośrodka szkolenia zamiast pieczęci wojewody. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności dokumentu, jaki przedstawia kierowca, należy zweryfikować fakt istnienia ośrodka szkolenia we właściwym rejestrze oraz fakt jego wystawienia przez wskazany na dokumencie ośrodek szkolenia. W przypadku podejrzenia, że do wniosku o świadectwo kierowcy został dołączony dokument nieautentyczny, urząd informuje odpowiednie organy o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Źródło: GITD