Od 1 stycznia 2022r. będą obowiązywały standardowe procedury importowe w Wielkiej Brytanii oraz obowiązkowe rejestracje wjazdu do Wielkiej Brytanii w ramach brytyjskiego systemu GVMS. Importerzy i przewoźnicy muszą być przygotowani na nowe formalności.
Sytuacja w przewozach do/z Wielkiej Brytanii zdążyła się ustabilizować, jednak to nie koniec zawirowań brexitowych. Trzeba pamiętać, że w kontekście celnym Brexit został podzielony na etapy.
Obecne reguły
W tym roku obowiązuje jeszcze procedura tranzytu w przypadku przywozu towarów z Wielkiej Brytanii oraz przewozu towarów przez ten kraj. Do Wielkiej Brytanii towary jadą jedynie z deklaracją wywozu, tzw. EX.
Do końca 2021 r. administracja brytyjska stosuje dla swoich importerów uproszczenia w odprawach celnych towarów sprowadzanych z Unii Europejskiej, umożliwiając im odraczanie składania zgłoszeń celnych. W praktyce oznacza to bezproblemowy wjazd do Wielkiej Brytanii na zasadach sprzed Brexitu.
Czytaj więcej: Uwaga: Duże zmiany w przewozach do Wielkiej Brytanii po 1 stycznia 2022 r.
Niemiecki sąd potwierdza obowiązek zwrotu części tamtejszych opłat autostradowych. I to z odsetkami.
Wyższy Sąd Administracyjny w Münster orzekł, że firmy transportowe mają prawo do zwrotu nadmiernie pobranych opłat myta za lata 2018-2021. Już teraz zgłoszono 35 tys. takich roszczeń. Z roszczeniami za rok 2018 trzeba jednak wystąpić do końca roku.
Biorąc pod uwagę, że rocznie z tytułu opłat za przejazd płatnymi drogami pobierane jest 4-5 mld zł, przewoźnicy z całej Europy mogą odzyskać dziesiątki milionów euro.
Więcej na gazetaprawna.pl
Informacje dotyczące oferty kancelarii prawnych dla członków ZMPD można znaleźć TUTAJ