PARTNERZY i POLECANE STRONY

ODWIEDZINY

Dzisiaj 3

Wczoraj 40

W tygodniu 173

W miesiącu 43

Od 2008 roku 700179

  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • zmpdbox
  • trackimo
  • 25-lecie KPSPD
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM

Regulamin wydawania zezwoleń

REGULAMIN PODZIAŁU ZEZWOLEŃ ZAGRANICZNYCH W 2015 ROKU

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

                                                                               § 1       

Niniejszy regulamin określa:

  1. Warunki podziału zezwoleń zagranicznych na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego rzeczy w 2015 roku,
  2. Przenoszenie limitu podstawowego zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy,
  3. Zawieszanie limitu podstawowego zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy,
  4. Warunki przyznawania zezwoleń EKMT.

§2

Użyte poniżej określenia oznaczają:

  1. Komisja Społeczna - komisja społeczna do spraw podziału zezwoleń zagranicznych pomiędzy przewoźnikami drogowymi powołana przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie komisji społecznej do spraw podziału zezwoleń zagranicznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 130, poz. 751),
  2. Przedsiębiorca – przewoźnik, który posiada:
    1. ważną licencję lub zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne,
    2. ważne wypisy z licencji lub zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne, w liczbie nie większej niż liczba pojazdów zgłoszonych do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego, do których przedsiębiorcy mają tytuł prawny do dysponowania pojazdami na dzień poboru zezwoleń,
  3. zezwolenie zagraniczne - dokument otrzymany na podstawie umowy międzynarodowej od właściwego organu innego państwa lub organizacji międzynarodowej, przez właściwy organ Rzeczypospolitej Polskiej przekazywany przewoźnikowi drogowemu i upoważniający do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego, jednokrotnie lub wielokrotnie, do lub z terytorium państwa określonego w zezwoleniu lub tranzytem przez jego terytorium,
  4. zezwolenie EKMT - dokument dopuszczający do wykonywania w 2015 roku nieograniczonej liczby kursów pomiędzy krajami członkowskimi, których przebieg został udokumentowany
    w odpowiednio wypełnionym karnecie,
  5. karnet EKMT - dokument służący do rejestracji, w porządku chronologicznym, informacji o operacjach transportowych przeprowadzonych podczas każdego etapu podróży, pojazdami z ładunkiem, a także pojazdem bez ładunku (zarejestrowane informacje mogą być użyte wyłącznie do kontroli wykorzystania zezwoleń),
  6. limit podstawowy - liczba przyznawanych przedsiębiorcy na dany rok kalendarzowy - w zależności od liczby pobranych i prawidłowo zwróconych do Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego – zezwoleń zagranicznych,
  7. limit dodatkowy - wydzielona z kontyngentu liczba zezwoleń zagranicznych na przewóz rzeczy, przyznawana przedsiębiorcom w cyklu miesięcznym lub/i w sposób ciągły na podstawie stopnia wykorzystania limitu,
  8. wolna sprzedaż - zezwolenia wydawane przedsiębiorcy w danym roku kalendarzowym w zależności od liczby pojazdów, które nie stanowią limitu podstawowego oraz dodatkowego,
  9. pojazdy uprawnione - pojazdy zgłoszone przez przedsiębiorcę i zarejestrowane w bazie GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego, którymi przedsiębiorca może dysponować na podstawie przysługującego mu tytułu prawnego, w liczbie nie większej niż liczba posiadanych przez przedsiębiorcę wypisów z licencji lub wypisów z zaświadczeń na przewozy na potrzeby własne.
  10. kontyngent dodatkowy - zezwolenia zagraniczne dodatkowo otrzymane w trakcie roku kalendarzowego.

Rozdział II

ZASADY PODZIAŁU ZEZWOLEŃ ZAGRANICZNYCH

§3

  1. Komisja Społeczna dokonuje podziału zezwoleń zagranicznych.
  2. Komisja Społeczna ustala zasady obliczania limitów podstawowych oraz dokonuje podziału zezwoleń EKMT.
  3. Komisja Społeczna rozpatruje wnioski o limity dodatkowe oraz ustala zasady podziału limitów dodatkowych co najmniej raz w miesiącu. Komisja Społeczna określając kryteria przyznawania zezwoleń w limicie dodatkowym, uwzględnia w szczególności:
    1. posiadanie ważnej licencji lub zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne,
    2. liczbę wypisów z licencji lub wypisów z zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne odpowiadające liczbie pojazdów zgłoszonych do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego, którymi przedsiębiorcy mogą dysponować na podstawie przysługującego im na dzień poboru zezwoleń tytułu prawnego do dysponowania pojazdami,
    3. liczbę zezwoleń zagranicznych w kontyngencie,
    4. liczbę pojazdów i wypisów zarejestrowanych w bazie GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego,
    5. wydane przedsiębiorcom zezwolenia EKMT,
    6. zezwolenia przyznane w kontyngencie dodatkowym,
    7. zezwolenia zwrócone i nie zwrócone przez przedsiębiorcę,
    8. limity podstawowe przedsiębiorcy.
  4. Wnioski o przyznanie dodatkowych limitów zezwoleń przyjmowane są w GITD - Biurze Do Spraw Transportu Międzynarodowego do 20-tego każdego miesiąca lub ostatniego dnia roboczego przed 20-tym każdego miesiąca (decyduje data wpływu). Wzór wniosku określa załącznik nr 1.
  5. Lista złożonych wniosków aktualizowana będzie na bieżąco, na stronie: www.gitd.gov.pl Wnioski, złożone w późniejszym terminie rozpatrywane będą w miesiącu następnym.
  6. Lista przyznanych limitów dodatkowych, publikowana będzie na stronie: www.gitd.gov.pl
  7. Ustalone przez Komisję Społeczną kryteria przyznania zezwoleń zawarte będą w protokole
    z posiedzenia Komisji i publikowane na stronie internetowej GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego
  8. Organizacje uprawnione do wydawania zezwoleń wydają limity dodatkowe wyłącznie według kryteriów ustalonych przez Komisję Społeczną.
  9. W przypadkach niecierpiących zwłoki (nagłych), Dyrektor Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego może przydzielić zezwolenie zagraniczne - z wyjątkiem zezwoleń EKMT - pomiędzy posiedzeniami Komisji. Wykaz przedsiębiorców, którym przydzielone zostały zezwolenia, Dyrektor Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego przedkłada na najbliższym posiedzeniu Komisji Społecznej.

§ 4

  1. Przedsiębiorca może otrzymać zezwolenie zagraniczne na przewóz rzeczy na podstawie złożonego wniosku.
  2. Przyznane przedsiębiorcy zezwolenia w limicie podstawowym powinny być odebrane do
    20 listopada 2015 roku, pod rygorem utraty nie odebranych zezwoleń.
  3. Limit podstawowy ustalony dla jednego przedsiębiorcy nie może przekroczyć 25% całego rocznego kontyngentu danego rodzaju zezwoleń zagranicznych i dla danego kraju otrzymanych na 2015 rok.
    1. Licencje udzielone wspólnikom spółki cywilnej uprawniają do poboru zezwoleń reglamentowanych przez jednego ze wspólników w okresie rozliczeniowym 
      (1 miesiąc).
    2. Pojazd zgłoszony do licencji u kilku przedsiębiorców uprawnia do poboru zezwoleń reglamentowanych wyłącznie w jednej z tych firm w okresie rozliczeniowym
      (1 miesiąc).
  4.  Przedsiębiorcy wykonującemu w 2015 roku przewozy licencjonowane i przewozy na potrzeby własne naliczony zostanie tylko jeden limit podstawowy w danej kategorii zezwoleń (dotyczy tylko tych przedsiębiorców, którzy posiadają te same pojazdy zgłoszone zarówno do licencji jak i zaświadczenia na wykonywanie przewozów na potrzeby własne).  
  5. Zezwolenia z puli limitów dodatkowych wydawane będą przedsiębiorcom, o których mowa
    w ustępie poprzedzającym, według wskazania przedsiębiorcy w oparciu o pojazdy zgłoszone do licencji lub zgłoszone do zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne.
  6. Przedsiębiorca, który zaprzestaje odbioru zezwoleń w GITD - Biurze Do Spraw. Transportu Międzynarodowego lub w organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej międzynarodowych przewoźników drogowych, składa informację odpowiednio w GITD - Biurze Do Spraw Transportu Międzynarodowego lub w organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej międzynarodowych przewoźników drogowych gdzie rozpoczyna odbiór zezwoleń, jednakże w ciągu jednego miesiąca od dokonania powyższej zmiany, nie może pobierać zezwoleń reglamentowanych z puli limitu dodatkowego zarówno w GITD - Biurze Do Spraw Transportu Międzynarodowego jak i w organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej międzynarodowych przewoźników drogowych, za wyjątkiem sytuacji, gdy przedsiębiorca rozliczył się z wszystkich pobranych zezwoleń danego rodzaju, zarówno w Organizacji lub w BTM.

§ 5

Limity podstawowe dla niżej wymienionych zezwoleń ustala się następująco:

  1. Rosja kraje trzecie:
  • kontyngent 45 000  szt.

67 % zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2015 r., pobranych w ramach limitu podstawowego i dodatkowego z kontyngentu 2014 r. z wyłączeniem zezwoleń, które według odrębnych komunikatów nie stanowiły podstawy do naliczenia limitów. Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe dla wszystkich uprawnionych przedsiębiorców. Zezwolenia w ramach limitów dodatkowych otrzymają wyłącznie przedsiębiorcy, którzy posiadają licencję na wykonywanie mtd rzeczy powyżej jednego roku (licząc od daty odebrania licencji).

  1. Białoruś ogólne:
  • kontyngent 125 000 szt.

70 % zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2015 r., pobranych w ramach limitu podstawowego i dodatkowego z kontyngentu 2014 r. z wyłączeniem zezwoleń, które według odrębnych komunikatów nie stanowiły podstawy do naliczenia limitów. Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe dla wszystkich uprawnionych przedsiębiorców.

  1. Białoruś kraje trzecie:
  • kontyngent 5 000 szt.

70% zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2015 r., pobranych w ramach limitu podstawowego i dodatkowego z kontyngentu 2014 r. z wyłączeniem zezwoleń, które według odrębnych komunikatów nie stanowiły podstawy do naliczenia limitów. Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe dla wszystkich uprawnionych przedsiębiorców.

  1. Kazachstan ogólne
  •  kontyngent  4 000 szt.

60% zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2015 r., pobranych z kontyngentu 2014 r. Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe.

Dodatkowy warunek: limit będzie naliczony tym przedsiębiorcom, którzy w 2014 r. pobrali
i poprawnie wykorzystali co najmniej 3 szt. zezwoleń. Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe dla wszystkich uprawnionych przedsiębiorców.

  1. Kazachstan kraje trzecie
  • kontyngent 3 000 szt.

60% zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2015 r., pobranych z kontyngentu 2014 r. Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe.

Dodatkowy warunek: limit będzie naliczony tym przedsiębiorcom, którzy w 2014 r. pobrali
i poprawnie wykorzystali co najmniej 3 szt. zezwoleń. Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe dla wszystkich uprawnionych przedsiębiorców.

  1. Turcja wjazd na pusto lub kr-3
  • kontyngent 4 000 szt.

60% zezwoleń prawidłowo wykorzystanych i zwróconych na dzień 15 lutego 2015 r., pobranych  z kontyngentu w 2014 r. Pozostała liczba zezwoleń zostanie przeznaczona na limity dodatkowe.

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące wysokości naliczonych limitów zezwoleń na dany rok kalendarzowy można zgłaszać do 31 marca 2015 roku.

§ 6

1. Przedsiębiorca może otrzymać jednorazowo zezwolenia Albania ogólne, Czarnogóra ogólne, Czechy kraje trzecie,  Kirgistan ogólne, Maroko ogólne, Mołdawia ogólne, Słowacja kraje trzecie, Szwecja kraje trzecie EURO1, Turcja tranzyt w liczbie:

  • dwie sztuki na każdy z pierwszych pięciu pojazdów uprawnionych,
  • jedna sztuka na każdy kolejny piąty pojazd uprawniony.

2. Przedsiębiorca może otrzymać jednorazowo zezwolenia Białoruś dwustronne/tranzytowe płatne na granicy, Białoruś kraje trzecie płatne na granicy, Bośnia i Hercegowina ogólne, Estonia kraje trzecie, Łotwa kraje trzecie, Macedonia kraje trzecie, Mołdawia kraje trzecie, Serbia ogólne, w liczbie:

  • jedna sztuka na każdy z pierwszych pięciu pojazdów uprawnionych
  • jedna sztuka na każdy kolejny piątypojazd uprawniony

3. Ukraina ogólne EURO1 (dla pojazdów wyprodukowanych po 1 stycznia 1993 r.), wydawane będą w liczbie sześciu sztuk na każdy pojazd uprawniony.

4. Zezwolenia Ukraina ogólne EURO2 (dla pojazdów wyprodukowanych po 1 stycznia 1996 r.), Ukraina ogólne EURO3 (dla pojazdów wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.) wydawane będą w liczbie sześciu sztuk na każdy pojazd uprawniony.

5. Rosja ogólne wydawane będą w liczbie:

  • dwie sztuki na każdy z pierwszych pięciu pojazdów uprawnionych,
  • jedna sztuka na każdy kolejny pojazd uprawniony

6. Białoruś tranzyt płatne na granicy wydawane będą w liczbie:

  • dwie sztuki na każdy z pierwszych pięciu pojazdów uprawnionych,
  • jedna sztuka na każdy kolejny trzeci pojazd uprawniony

Otrzymanie kolejnych zezwoleń wymienionych w pkt. 1, 2 ,3, 4, 5 i 6 będzie możliwe w momencie wykorzystania i zdania do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego zezwoleń uprzednio pobranych. Przedsiębiorca otrzyma zezwolenia w liczbie nie większej niż liczba zezwoleń zdanych.

§ 7

Armenia ogólne, Azerbejdżan ogólne, Azerbejdżan kraje trzecie, Białoruś kraje trzecie,  Bośnia i Hercegowina kraje trzecie, Bułgaria kraje trzecie, Chorwacja kraje trzecie, Czarnogóra kraje trzecie, Finlandia kraje trzecie, Gruzja ogólne, Kazachstan ogólne, Kazachstan kraje trzecie, Kirgistan kraje trzecie, Litwa kraje trzecie, Norwegia kraje trzecie, Rosja kraje trzecie, Rumunia kraje trzecie, Serbia kraje trzecie, Szwecja kraje trzecie Euro 0, Tadżykistan ogólne, Tadżykistan kraje trzecie, Turcja wjazd na pusto lub kraje trzecie, Uzbekistan ogólne, Uzbekistan dwustronne/tranzytowe, Węgry kraje trzecie EURO 3 + S - zezwolenia przydziela się na indywidualny wniosek przedsiębiorcy (wnioski o przyznanie dodatkowych limitów zezwoleń przyjmowane są w GITD - Biurze Do Spraw Transportu Międzynarodowego do 20 dnia każdego miesiąca (decyduje data wpływu do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego). Wzór wniosku określa załącznik nr 1.

Rozdział III

ZASADY PODZIAŁU I UNIEWAŻNIANIA ZEZWOLEŃ EKMT

§ 8

  1. Przedsiębiorca może złożyć wniosek o przyznanie zezwolenia EKMT, jeżeli posiada ważną licencję oraz ważne wypisy z licencji odpowiadające liczbie 3 pojazdów uprawnionych, które spełniają odpowiednio wymogi EURO potwierdzone odpowiednimi certyfikatami.
  2. Komisja Społeczna rozpatrując wnioski uwzględnia m. in.:
    1. liczbę przewozów wykonanych z użyciem zezwolenia EKMT, w tym w szczególności liczbę przewozów wykonywanych w relacjach:
          - z Włoch, Grecji, Austrii, Węgier do państw poza Unię Europejską,

        - z pozostałych państw Unii Europejskiej do państw poza Unię Europejską,
    2. dotychczasowy sposób wykorzystywania zezwolenia EKMT,
    3. liczbę pojazdów uprawnionych spełniających odpowiednie wymogi EURO,
    4. liczbę zezwoleń Rosja kraje trzecie wykorzystanych i zwróconych do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego.

§ 9

  1. Zezwolenie EKMT może być używane tylko przez jeden pojazd w tym samym czasie. Egzemplarz zezwolenia powinien się znajdować w pojeździe będącym w drodze pomiędzy punktami za- i wyładunku.
  2. Zezwolenie nie może być przekazywane przez przedsiębiorcę osobom trzecim.
  3. Zezwolenia muszą być stosowane zgodnie z ich terytorialnym zakresem ważności.
  4. Zezwolenie EKMT ważne jest łącznie z karnetem oraz odpowiednim certyfikatem. Karnet powinien być wystawiony imiennie na przewoźnika, bez możliwości jego użyczania, zamiany z innymi przewoźnikami. Powinien być przechowywany w pojeździe, łącznie z odpowiadającym mu zezwoleniem EKMT, oraz okazywany na żądanie kompetentnych władz kontrolnych, które uprawnione są ponadto do dokonywania wpisów w karnecie. Karnet powinien posiadać taki sam numer ewidencyjny, jak odpowiadające mu zezwolenie, jeśli to konieczne, także numer podrzędny kolejnego karnetu, przy czym nowy karnet może być wydany, gdy pierwotny jest wypełniony.
  5. Zezwolenia, które zostały unieważnione lub zwrócone przez przewoźnika, mogą być wydane powtórnie nowym przedsiębiorcom, na pozostały okres ważności. W tym wypadku oryginalne dokumenty powinny zostać unieważnione, a następnie wymienione na zezwolenia z odrębną numeracją zastępczą.

Sposób wykorzystania zezwoleń EKMT podlega weryfikacji, przy czym pierwsza weryfikacja odbywa się po upływie pierwszego kwartału. W przypadku niewłaściwego wykorzystania zezwolenia może być ono unieważnione i przyznane innemu przedsiębiorcy.

  

Rozdział IV

ZASADY PRZENOSZENIA ZEZWOLEŃ EKMT ORAZ LIMITÓW PODSTAWOWYCH ZEZWOLEŃ JEDNORAZOWYCH

§10

I. Przedsiębiorca (przenoszący) może przenieść limit podstawowy zezwoleń lub jego część na rzecz innego przedsiębiorcy (przejmującego) według poniższych zasad:

a) ZEZWOLENIA EKMT/CEMT

  1. Zezwolenia EKMT/CEMT mogą być przenoszone w szczególności w przypadku:

a.     śmierci osoby fizycznej posiadającej licencję i wstąpienia na jej miejsce spadkobiercy,
w tym również osoby fizycznej będącej wspólnikiem w szczególności spółki jawnej lub spółki komandytowej;

b.    połączenia, podziału lub przekształcenia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1030), przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencję - pod warunkiem posiadania przez przedsiębiorcę przejmującego licencji wspólnotowej;

c.     przejęcia przez przedsiębiorców przedsiębiorstwa transportowego lub jego zorganizowanej części na podstawie art.55' Kodeksu Cywilnego, lub jeżeli zorganizowana część przedsiębiorstwa transportowego na podstawie art.55' Kodeksu Cywilnego została wniesiona jako aport do spółki prawa handlowego;

d.    utworzenia przez przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą spółek prawa handlowego, w których przedsiębiorcy ci będą większościowymi wspólnikami, udziałowcami lub akcjonariuszami, pod warunkiem wydania decyzji
o wygaśnięciu licencji przenoszącego na jego wniosek.

         2.   W przypadku zawieszenia działalności gospodarczej w zakresie transportu przedsiębiorca zobowiązany jest do niezwłocznego zwrotu zezwolenia EKMT/CEMT.

b) ZEZWOLENIA JEDNORAZOWE

  1. Zezwolenia jednorazowe mogą być przenoszone w szczególności w przypadku:

a.     śmierci osoby fizycznej posiadającej licencję i wstąpienia na jej miejsce spadkobiercy,
w tym również osoby fizycznej będącej wspólnikiem w szczególności spółki jawnej lub spółki komandytowej;

b.    połączenia, podziału lub przekształcenia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1030), przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencję - pod warunkiem posiadania przez przedsiębiorcę przejmującego licencji wspólnotowej;

c.     przejęcia przez przedsiębiorców przedsiębiorstwa transportowego lub jego zorganizowanej części na podstawie art.55' Kodeksu Cywilnego, lub jeżeli zorganizowana część przedsiębiorstwa transportowego na podstawie art.55' Kodeksu Cywilnego została wniesiona jako aport do spółki prawa handlowego;

d.    utworzenia przez przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą spółek prawa handlowego, w których przedsiębiorcy ci będą większościowymi wspólnikami, udziałowcami lub akcjonariuszami, pod warunkiem wydania decyzji
o wygaśnięciu licencji przenoszącego na jego wniosek.

           2.  Wniosek o przeniesienie limitu podstawowego, może złożyć przedsiębiorca osobiście lub za pośrednictwem osób przez niego upoważnionych.

         3.  Podpisy osób upoważnionych przez przenoszącego oraz przejmującego zezwolenia, muszą być złożone w obecności pracownika lub potwierdzone przez notariusza.

             4. Przeniesienie limitu podstawowego wymaga akceptacji Komisji Społecznej.

             5. Przedsiębiorca, który przeniósł limit podstawowy lub jego część nie otrzymuje tego rodzaju zezwoleń w limicie dodatkowym.

          6. Nie można przenosić limitu zezwoleń jednorazowych z przedsiębiorców wykonujących przewozy na potrzeby własne na przedsiębiorców posiadających licencje, lub odwrotnie.

            7. Wzór wniosku o przeniesienie limitu podstawowego zezwoleń określa załącznik nr 2.

II.   Komisja Społeczna może wyrazić zgodę na przeniesienie limitu podstawowego zezwoleń oraz zezwoleń EKMT na rzecz innego przedsiębiorcy jeżeli zachodzą ważne i uzasadnione społecznie przesłanki.

Rozdział V

ZAWIESZANIE LIMITU PODSTAWOWEGO

§11

  1. Przedsiębiorca może złożyć wniosek o zawieszenie limitu podstawowego w wysokości nie większej niż 50% zezwoleń przydzielonych w ramach limitu podstawowego.
  2. Wniosek o zawieszenie limitu podstawowego lub jego części, przedsiębiorca powinien złożyć w terminie do dnia 30 października 2015 r.
  3. Zawieszony limit podstawowy lub jego część będzie uznana jako wykorzystany prawidłowo i będzie podstawą przy naliczaniu limitu podstawowego w roku następnym.
  4. Zezwolenia z limitu podstawowego, które zostały zawieszone, mogą być przyznawane w limicie dodatkowym innym przedsiębiorcom, lecz nie będą podstawą do naliczania dla tych przedsiębiorców limitu podstawowego w roku następnym.
  5. Przedsiębiorca, który zawiesił limit podstawowy lub jego część nie otrzymuje tego rodzaju zezwoleń w limicie dodatkowym.
  6. Wzór wniosku o zawieszenie limitu podstawowego zezwoleń określa załącznik nr 3.

Rozdział VI

ZWROT ZEZWOLEŃ ZAGRANICZNYCH

§12

  1. Wszystkie zezwolenia zagraniczne wydane przez GITD - Biuro Do Spraw Transportu Międzynarodowego podlegają obowiązkowemu zwrotowi. Za każde zezwolenie zagraniczne na 2014 zmniejsza się limit podstawowy na 2015 o dwa zezwolenia w przypadku:
  • niezwrócenia,
  • zwrócenia ale wykorzystania nieprawidłowo,
  • zwrócenia ale niewykorzystania.

       2.  W przypadku nieprawidłowego wykorzystania zezwolenia polegającego na odstąpieniu bez zgody BTM zezwolenia innemu przewoźnikowi, zmniejsza się limit podstawowy zezwoleń na dany kraj obydwu przewoźnikom na 2015 rok po dwa zezwolenia (odstępującemu
i biorącemu zezwolenie).

       3. Zmniejszenie limitu podstawowego następuje z dniem ujawnienia nieprawidłowości.

       4.W przypadku, gdy przedsiębiorca nie posiada limitu podstawowego, który można zmniejszyć, nie przyznaje się limitu dodatkowego przez kolejnych 6 miesięcy od daty ujawnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 1.

       5. Zezwolenia zagraniczne przyznawane w limitach podstawowych powinny być wykorzystane w terminie dwóch miesięcy od daty ich pobrania.

       6. Zezwolenia zagraniczne przyznawane w limitach dodatkowych powinny być wykorzystane
w okresie dwóch miesięcy od daty ich pobrania. Nie zwrócenie do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego zezwoleń w ww. terminie, stanowi podstawę do negatywnego rozpatrzenia kolejnego wniosku.Zezwolenia zagraniczne zwrócone do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego po dniu 15 lutego 2015 r. (termin określony w §5) nie stanowią podstawy do zmiany limitu podstawowego.

Rozdział VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§13

  1. W przypadku zmiany uwarunkowań zewnętrznych, obecnie niemożliwych do przewidzenia,
    a w szczególności:
    1. sytuacja kryzysowa na rynku transportowym,
    2. niespodziewany wzrost lub spadek liczby przewozów wykonywanych do poszczególnych krajów,
    3. zmiana kontyngentów zezwoleń zagranicznych,

            powyższe zasady wydawania oraz rozliczania zezwoleń mogą ulec zmianie w trakcie 2015 r.

  1. Decyzje o zakresie powyższych zmian będą podejmowane przez Komisję Społeczną
    ds. podziału zezwoleń.
  2. Z posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół, który umieszczany jest na stronie www.gitd.gov.pl
  3. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.01.2015 r.

Informacje dodatkowe

Na mocy umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym sporządzonej dnia 17 marca 1993r.
w Brukseli, zasady wykonywania międzynarodowego transportu drogowego odnoszące się do krajów Unii Europejskiej mają również zastosowanie do Norwegii, Islandii i Lichtensteinu.

Zgodnie z postanowieniami umowy zawartej między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską oraz od dnia 1 stycznia 2005 r. nie są wymagane zezwolenia na przewozy dwustronne i tranzytowe wykonywane do/z/przez Szwajcarię pojazdami o dmc nie przekraczających 40 ton. Zgodnie z postanowieniami umowy między Rzeczypospolitą Polską,
a Federacją Szwajcarską nie wymagają zezwoleń także przewozy do/z krajów trzecich wykonywane przez przewoźników polskich pojazdami o dmc nie przekraczających 40 ton.