W dniu 7 listopada 2008 Bundesrat (druga izba parlamentu niemieckiego), zatwierdziła wzrost opłat za autostrady w Niemczech. Nowe stawki będą obowiązywać od 1 stycznia 2009 roku. Niektóre opłaty wzrosną nawet o 89%.
System opłat drogowych na niemieckich autostradach (myto) został wprowadzony w 2005 r. Operatorem poboru myta w Niemczech jest firma Troll Collect. Opłaty dotyczą wszystkich pojazdów i zestawów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton. Obecnie przewoźnicy płacą za przejazd 1 kilometra autostrady niemieckiej od 0,100 do 0,155 euro – w zależności od liczby osi pojazdu i klasy emisji spalin silnika samochodu.
Od 1 stycznia 2009 roku dotychczasowe stawki wzrosną od około 40% do nawet 89% - najwięcej dla pojazdów z silnikami starszych typów. Właściciele pojazdów poruszających się na zespołach jezdnych do trzech osi zapłacą w nowym roku: w klasach emisji spalin Euro 0, 1 i 2 – 0,274 euro za 1 km, Euro 3 – 0,190, Euro 4 – 0,169, EEV – 0,141 euro. Natomiast właściciele zestawów ciągników siodłowych z naczepami i wszystkich innych o czterech osiach i więcej zapłacą: w klasach Euro 0, 1 i 2 – 0,288 euro za kilometr, Euro 3 – 0,204, Euro 4 – 0,183, EEV – 0,155 euro.
W związku z tymi podwyżkami koszt każdorazowego przejazdu przez Niemcy może wzrosnąć nawet o 90 euro. Tak drastyczna podwyżka wpłynie niewątpliwie na wzrost kosztów działalności firm transportowych i pogorszy już i tak niełatwą ich sytuację – podsumowuje zmiany stawek Iwona Belniak, menadżer ds. produktu firmy UTA Polska, emitenta kart paliwowo-serwisowych. Można przy ich użyciu rozliczać opłaty za przejazd autostradami zarówno w Niemczech, jak i pozostałych krajach Europy.